معماری

انجام پروژه معماری

معماری

انجام پروژه معماری

روند طراحی معماری

با سلام خدمت تمامی هنر جویان و علاقمندان به معماری , در این بخش از مطالب وب سایت تخصصی ارائه مقالات معماری و عمران , معماری ۹۸ به بررسی موضوع مراحل طراحی در معماری می پردازیم . برای طراحی هر پروژه و طرح هر سازه باید مراحلی طی شوند که این مراحل میتواند قبل از طراحی پلان ساختمان و سازه و یا بعد از آن باشد و بعد از طراحی طرح سازه پلان قبلی را مورد بازسازی قرار دارد پس مراحل طراحی پروژه معماری در نقاط مختلف دنیا و با توجه به نوع سازه و مهندسین و عوامل اجرایی آن میتواند مختلف باشد از این رو در این مقاله به بررسی موضوع مراحل فرایند طراحی معماری می پردازیم .

روند طراحی معماری

فرایند طراحی معماری چیست ؟ در رابطه با روند طراحی معماری باید گفت که در نقاط مختلف جهان معماران مختلف هر کدام برای خود با توجه به فاکتور هایی روش های مختلفی برای معماری دارند که این روش ممکن است بنا به نوع پروژه و مصالح بکار رفته در آن و حتی نوع سازه متفاوت باشد پس مهندسین حرفه ای و مجرب از آنجا که سال های زیادی با معماری و عمران و مراحل فرایند معماری سر و کار داشته اند بر اساس تجارب خود هر کدام روش های بخصوص و مختص خود را در هنگام طراحی معماری بکار میگیرند اما روش اصلی و کلی طراحی معماری که باید دانشجویان و تازه کاران این رشته کار خود را از آن شروع کنند به شرح زیر است :

  •  تعریف و شناخت موضوع پروژه ( شناخت خواسته های کار فرما )
  • بدست آوردن اطلاعات در رابطه با سایت پروژه
  • جمع آوری اطلاعات و شناخت عوامل اقلیمی مرتبط با پروژه
  • مورد تجزیه و تحلیل قرار دادن نمونه های مرتبط اجرا شده با پروژه
  • شکل گیری کانسپت و ارائه ایده های مختلف برای طرح
  • برنامه ریزی فیزیکی و طراحی و تقسیم بندی فضا ها
  • طراحی جزئیات سازه همچون فضا و حجم
  • رسم کردن نقشه و ارائه پلان نهایی

تعریف و شناخت موضوع پروژه ( شناخت خواسته های کار فرما )

اولین مرحله در طراحی معماری این است که طراح و سایر عوامل بدانند کار فرما و مهندسین اجرا کننده پروژه چه چیزی میخواهند از این رو طراح باید قبل از هر چیزی بداند که چه چیزی میخواهد طراحی کند ؟ و طرح چه سازه ای را بنا میکند ؟ کار فرما از او چه خواسته هایی دارد ؟ از این رو با ارائه سوالاتی همچون نوع فعالیت سازه چگونه است ؟ که چه افرادی میخواهند در این سازه مشغول به فعالیت یا زندگی شوند ؟ خواسته کار فرما در رابطه با نوع سازه و مصالح بکار رفته چیست ؟ و … میتواند موجب شود تا اطلاعات زیادی در اختیار طراح قرار گیرد .

روند طراحی معماری

روند طراحی معماری

بدست آوردن اطلاعات در رابطه با سایت پروژه

در این مرحله طراح با حضور مستقیم در سایت پروژه و یا با استفاده از اطلاعاتی که به وی ارائه شده است به بررسی وضعیت هایی همچون وضعیت قرار گیری پروزه و همسایگی آن با سایر پروژه ها و بنا ها و تغییرات اقلیمی و … منطقه می پردازد و به تحلیل سایت معماری می پردازد که در این رابطه میتوانید به مطلب مربوطه مراجعه کنید . هر چقدر در این مرحله اطلاعات بیشتری در اختیار طراح قرار گیرد موجب میشود که در مرحله های بعدی طرح بهتر و دقیق تر و بی نقص تری بدست آید و ایجاد شود .

روند طراحی معماری

روند طراحی معماری

جمع آوری اطلاعات و شناخت عوامل اقلیمی مرتبط با پروژه

طراح باید بداند که سازه یا که به طراحی پلان ساختمان برای آن می پردازد در چه شرایطی قرار دارد و تحت تاثیر چه نوع عواملی است و در چه نوع اقلیم آب و هوایی قرار دارد تا نوع ساختمان و جهت قرار گیری آن و نوع سقف و … ان برای طراح مشخص باشد و او با استفاده از این اطلاعات اقدام به انتخاب طرح مناسب برای سازه کند . از آنجایی که نوع اقلیم همچون میزان بارش و وزش باد و … تاثیر زیادی بر مصالح ساختمانی دارد پس باید معمار در هنگام طراحی طرح مناسبی ارائه دهد تا در هنگام خواندن پلان ساختمان نیز مهندس مجری بتواند این اطلاعات را به صورت دقیق اجرا کند .

روند طراحی معماری

روند طراحی معماری

مورد تجزیه و تحلیل قرار دادن نمونه های مرتبط  اجرا شده با پروژه

پس از بدست آوردن اطلاعات لازم نوبت به آن میرسد که طراح به دنبال پروژه های مرتبط با پروژه مورد نظر خود بیفتد و ببیند که چه پروژه هایی از لحاظ اقلیمی و کاربری با پروژه در دست او شباهت دارند زیرا این شباهت ها و مشاهده آنها میتواند موجب بوجود آمدن ایده های جدید و کاربردی شود و سازه بهتر و بی نقص تری طراحی شود .

روند طراحی معماری

روند طراحی معماری

شکل گیری کانسپت و ارائه ایده های مختلف برای طرح

بعد از انجام این کار ها طراح به ارائه کانسپت و یا طرح کلی و مفهوم کلی پروژه می پردازد و طرح کلی سازه را بر روی کاغذ میکشد و به ارائه ایده ها و مد های مورد نظر خود بر روی آن می پردازد البته توجه داشته باشید که نوع کاربری سازه مورد نظر و نوع استفاده از آن میتواند در طراحی فضای کلی بسیار تاثیر گزار باشد .

روند طراحی معماری

روند طراحی معماری

برنامه ریزی فیزیکی و طراحی و تقسیم بندی فضا ها

در این مرحله تقسیم بندی فضا ها و جزئیات موجود در فضای اصلی صورت میگیرد , اگر چه اندازه و نوع قرار گیری فضا ها شاید بعدا تغییر کند اما باید در این مرحله فضای فرضی و اندازه فرضی برای هر اتاق و فضای دیگری اختصاص داده شود و فضا ها از یکدیگر جدا شوند . معمار باید در این بخش از طرح معماری تقسیم بندی شماتیک فضا های مختلف را انجام دهد .

طراحی جزئیات سازه همچون فضا و حجم

پروژه معماری

اطلاعاتی همچون داشتن تصویری از فضا بندی ها و فضای شماتیک سازه میتواند در ترسیم فضا ها و حجم سازه موثر باشد , در این مرحله معمار به ارائه عوامل دیگری بر طرح می پردازد و موجب کامل تر شدن طرح مورد نظر میشود و طراحی حجم و فضای سازه در این مرحله تا حد زیادی پیش خواهد رفت و آماده طراحی نهایی میشود .

روند طراحی معماری

روند طراحی معماری

رسم کردن نقشه و ارائه پلان نهایی

بعد از انجام این کار ها و بدست آوردن اطلاعات مختلف نوبت به این میرسد که طراح بنا به سلیقه خود در ابتدا به شیت بندی در معماری به روش های مختلف همچون شیت بندی با فتوشاپ و یا شیت بندی دستی بپردازد و در ادامه با استفاده از این طرح نقشه و پلان نهایی خود را با استفاده از نرم افزار های معماری همچون نرم افزار اتوکد autocad و نرم افزار معماری آرشیکد archicad طراحی کند و به مهندس مجری پروژه تحویل دهد .

معماری

نرم افزار تری دی مکس (۳ds max) چیست و برای چه کسانی مناسب می باشد ؟

نرم افزار های سه بعدی  و به طور خاص نرم افزار تری دی مکس کاربردهای زیادی در بخش های مختلف صنعت ، هنر ، سرگرمی و … ایفا می کند.اما سوال اینجاست که نرم افزار۳d max چیست؟و مناسب چه کسانی می باشد .سعی میکنم بصورت خلاصه و کلیکارایی نرم افزار ۳d max را توضیح بدهم  , و به معرفی نرم افزار ۳d max بپردازم .

اگر شما ذوق هنری مثل نقاشی کردن یا تخیل قوی دارید ، نرم افزار های سه بعدی از جمله تری دی مکس این اجازه را به شما می دهد تا به ذهنیت و ایده خود عینیت ببخشید. برای مثال امروزه هنر نقاشی جنبه دیگری به خود گرفته که به آن میتوان نقاشی سه بعدی (از لحاظ تکنیک ساخت )یا نقاشی دیجیتالی گفت ، که نمونه های آن فراون در اینترنت وجود دارد.

این تصویر می توانست بر روی بوم نقاشی نیز کشیده شود !!

با کلیک بروی عکس ها می توانید آنها را با سایز واقعی ببینید

3370

ممکن است  شما در زمینه طراحی صنعتی فعالیت میکنید یا فکر میکند در این زمینه استعداد دارید! باز هم تری دی مکس امکان نشان دادن استعداد شما را دارد به این صورت که ایده ی خود را مدل سازی می کنید مثلاً یک خودرو ! یا نه ! ممکن است ایده شما یک وسیله باشد که طرز کار آن مد نظر شما باشد ، بازهم بوسیله نرم افزار ۳d max شما می توانید علاوه بر طراحی ظاهر ایده ی خود ، طرز کار آنرا نیز انیمت کنید ( انیمت -animate- به معنی متحرک کردن و جان بخشیدن می باشد ) .

BMWconcept2

یکی دیگر از کاربردهای این نرم افزار استفاده در زمینه معماری می باشد ، اگر شما یک معمار یا دانشجوی معماری هستید مسلماً اسم تری دی مکس  را شنیده اید. و البته وی ری !! وی ری چیست؟به این سوال در پست های آینده توضیح خواهم داد و البته یک قسمت نیز برای آموزش وی ری به زبان فارسی در نظر گرفته شده است که در آینده می توانید آموزش های جالب و کاربردی در مورد vrayرا از آنجا مطالعه نمایید . اما  تری دی مکس در معماری در زمینه ی طراحی نما ، طراحی داخلی و طراحی کابینت وطراحی دکور و …یکی از مطرح ترین نرم افزارهایی می باشد که به همراه نرم افزار اتوکد استفاده می شود .جدیدا شرکت اتودسک یک ورژن مخصوص طراحان معماری و مهندسان شهر سازی و … بنام ۳ds Max Design ارئه دااده است که فرق چندانی با ورژن عادی  3ds max ندارد .

3410

از کاربردها دیگر نرم افزار های سه بعدی می توان به استفاده آن در صنعت رو به رشد گیم و بازی سازی اشاره کرد . دقت داشته باشید با نرم افزار تری دی مکس مستقیم نمیتوانید بازی درست کنید ! بلکه مدل سازی فضا و کاراکترها ، ایجاد حرکت ها و .. در نرم افزار تری دی مکس (به عنوان یکی از نرم افزار های تری دی ، از نرم افزارهای دیگر مانند مایا و … نیز استفاده می شود) ایجاد شده و در یک موتور بازی (game engine) مدل ها و حرکات جمع آوری و برنامه نویسی می شود و در نهایت خروجی بازی تولید می شود. ( این بطور خیلی خلاصه مراحل ساخت بازی بود!! به این راحتی ها هم نیست ).

Assassinscreed_game_picture

یکی دیگز از کاربردهای این نرم افزار استفاده در جلوه های ویژه سینمایی می باشد جلوه های ویژه تری دی مکس این امکان را به این نرم افزار داده است تا در خیلی از پروژهای سینمایی و فیلم های مشهوری که شما نام آنرا حتما شنیده اید استفاده شود فیلم های مشهوری مانند : آواتار ، ۲۰۱۲ ، ترانسفورمر (تبدیل شوندگان) ، مرد عنکبوتی  ، مقصد نهایی و ….البته باید توجه کنید تری دی مکس یکی از نرم افزارهای مورد استفاده در این پروژه ها  می باشد ، مثلا در خلق جلوه های ویزه از نرم افزارهای دیگری مانند after effects و  nuke  و … نیز استفاده می شود .

اما  مهمترین کار تری دی مکس استفاده ی آن در زمینه پویا نمایی یا انیمیشن است . توضیح در این مورد مفصل ست که در پست های آینده در مورد آن توضیح خواهم داد و یکی از عمده بخش های آموزشی این سایت در این زمینه می باشد .امیدوارم که مطالبی که در این سایت می گذارم مورد توجه و استفاده ی علاقه مندان قرار گیرد .

Olaf1

اما کمی در مورد تاریخچه تری ددی مکس بدانیم :

Autodesk-3D-MAX-2015-64-bit_2552

نرم افزار تری دی مکس ۳ds max)یکی از قدرتمند ترین نرم افزارهای موجود در زمینه ی صنعت سه بعدی می باشد.این نرم افزار ابتدا بر روی سیستم عامل داس  توسط gray yost ارائه گردید و سپس انتشار آن تا به حال ادامه پیدا کرده است . نکته قابل توجه در این زمینه این می باشد تا چند سال )حدوداً سال ۲۰۰۶ ) ورژن های مختلف تری دی مکس ۳ds max)به نام شرکت Discreet و نوع نام گذاری آن بصورت تک رقمی بود (بجز چند نسخه ی ابتدایی که شامل اعشار هم میشد مثلا  ۳ds Max 3.4 ) و آخرین نسخه تری دی مکس با این شیوه نام گذاری ۳ds max 9 بود که بعد از آن شرکت Autodesk امتیاز کامل این نرم افزار را خریداری و سیستم نام گذاری آنرا نیز تغییر داد در حال حاضر آخرین نسخه نرم افزار تری دی مکس با نام Autodesk 3ds max 2015 ارائه گردیده است .

منبع

کانسپت در معماری چیست؟

 

 کانسپت در معماری نوعی برقراری رابطه بین ذهنیت و عینیت است؛ به این معنا که معمار از کانسپت برای بیان طرح ذهنی خود استفاده می کند.کانسپت در معماری در واقع امر، ایده هایی است که از کنار هم قرار گرفتن عناصر مختلف مانند: مشاهدات، تصورات و... شکل می گیرد. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی کانسپت ها، طراحی معماری و تمام نکات تکمیلی درباره آنها می پردازیم.

[c 

ویژگی کانسپت در معماری

کانسپت در معماری به طور کلی به معنای مفهوم بخشیدن به تصور معمار است. ساخت کانسپت در واقع با ارزش ترین و با اهمیت ترین بخش از کار یک معمار است؛ به این معنا که بعد از ایده پردازی اولیه در ذهن معمار با ارائه کانسپت معمار می تواند طرح خود را به همگان نشان و ویژگی های آن را بیان کند. کانسپت در معماری به معنای زبان معماری و نحوه برقراری رابطه معمار با مردم و بیان اندیشه خود است و تفکرات معمار به این شیوه به دیگران منتقل می شود. اگر بخواهیم این مفهوم را به صورت خلاصه بیان کنیم؛ کانسپت در معماری به معنی طرح اولیه برای بیان طرح ذهنی معمار و طراح است.

انواع کانسپت در معماری

با توجه به ویژگی اصلی کانسپت که بیان معنای طراحی است و این موضوع که هر کس می تواند از موضوعات مختلف برداشت های متفاوتی داشته باشد کانسپت ها هم می توانند دارای معانی زیر باشند:

1.معنای قیاسی: مفهوم قیاسی کانسپت به معنی الگو گرفتن از ویژگی های موجود در سایر طراحی ها در حیطه معماری است که می تواند به معمار در طراحی کانسپت کمک کند؛ که به واسطه این ویژگی نگاه به دیگر چیزها هم خوانده می شود.

2.معنای استعاری یا تشبیهی: این مفهوم که نگاه به انتزاعات هم خوانده می شود؛ به معنی الهام گرفتن از شی یا اتفاقی خاص برای اشاره به ویژگی بارز آن است؛ یعنی شما با الهام گرفتن از چیزی و طراحی با توجه به آن سعی در القای مفهوم خاصی دارید. تشبیهی بودن این مفهوم هم به این امر اشاره دارد که می توانید با نزدیک کردن طراحی خود به ویژگی یک شی از شباهت آنها به هم مفهومی را که در نظر دارید بیان کنید.

3.مفهوم جوهری: این مفهوم از کانسپت در معماری با نام نگاه به نیاز های ماوراء برنامه، شناخته می شود به این مفهوم که تنها طراحی بنا و کنار هم قرار دادن مصالح اهمیت ندارد بلکه جوهر و روح بنا هم از اهمیت فراوانی در طراحی برخوردار است. این مفهوم در بحث دکوراسیون داخلی به واسطه اهمیت فضا در تاثیر گذاری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

4.ایده آل گرایانه: این مفهوم با نام نگاه به ارزش های مطلق، صرفا توجه به ایده و ارزش های معمار را مورد توجه قرار می دهد؛ یعنی معمار می تواند تمام کمال گرا بودن خود را در طراحی لحاظ و در کانسپت کار اجرایی کند. کانسپت در معماری با معانی مختلف به این موضوع اشاره دارد که از این پس طرح بر مبنای چه ایده ای پیش خواهد رفت و فرآیند کار بر مبنای چه دیتابیس هایی خواهد بود.

[کانسپت در معماری 

سلسله مراتب کانسپت در معماری 

در انجام فعالیت ها مهمترین عامل در بهبود نتیجه رعایت توالی مراحل است؛ یعنی تمام مراحل باید به ترتیب و درجای خود به کار گرفته شوند؛ این موضوع در ساخت انواع کانسپت در معماری اهمیت دوچندانی پیدا می کند چون انتقال معنی مورد نظر طراح توسط کانسپت ارائه می شود.تقدم و تاخر در کانسپت ها بین 3 عامل خود کانسپت، ایده و تصور بررسی می شود که ترتیب انجام آنها با توجه به الگوی افزایش پیچیدگی و تناسب عمق فکری عبارت است از: تصور، ایده، کانسپت

[کانسپت در معماری کانسپت در معماری[/caption]

چگونه به یک کانسپت در معماری دست پیدا کنیم

همواره نمی توان برای  الهام یک ایده به ذهن منتظر بود؛ گاهی شما نیاز به اتمام کار در زمان مشخصی دارید و نمی توانید ماه ها منتظر یک جرقه ذهنی باشید!

برای رهایی از این مشکل دردسر ساز می توانید از توصیه های زیر بهره بگیرید:

1.به تمرین دادن ذهن خود بپردازید؛ هماهنگی با بستر فعالیت و انجام فعالیت با یک حجم پخته و حرفه ای گاها الهاماتی را فراهم می کند که حتی تصورش را هم نمی کنید.

2.در نظر داشته باشید که کانسپت در معماری همواره نباید یک مفهوم ایده آل گرایانه یا الهام گرفته شده داشته باشد بلکه سادگی در کنار کیفیت، کار شما را کامل می کند.

3.توجه کنید که خواسته اول از هر معماری عملکرد بهینه است؛ نه عجیب و غریب بودن مفهوم کانسپت

[ 

خلاقیت یا کانسپت مفهومی

بحث خلاقیت و کانسپت هایی با معنای مفهومی و غنی دو بحث کاملا متفاوت از هم هستند؛ طراحی خلاق از ذهنی آماده سرچشمه می گیرد، ذهنی که همواره در حال تبادل اطلاعات با محیط است، ذهنی که با آثار بزرگان این رشته آشناست، به بررسی طرح های جدید و قدیمی و ایرادات آنها می پردازد و همواره در حال نقد و بررسی است؛ این ذهن آماده ارائه طراحی های خلاقانه با الهام از آثار گذشته یا کاملا به شکل نوآورانه است اما بحث کانسپت مفهومی مقوله ای جداگانه است و آثار خلاقانه فارغ از مفهوم درونی کانسپت می توانند صرفا پاسخی به بستر طرح باشند. 

دانلود پروژه معماری

دانلود طرح معماری

دانلود پایان نامه  معماری


آشنایی با انیمشین معماری و ساخت آن

در این مقاله قصد داریم به ساخت انیمشین معماری بپردازیم. اگر می خواهید با انیمیشن معماریآشنا شوید و به دنبال ساخت انیمشین معماری هستید در این مقاله همراه ما باشید. ساخت انیمیشن معماری توسط بسیاری از دانشجویان و کسانی که در زمینه ی معماری فعال هستند انجام می پذیرد. بسیاری از کسانی که در مسابقات معماری و طراحی شرکت می کنند علاقمند هستند که طرح های خود را به صورت انیمیشن ارائه دهند. ارائه ی طرح ها به صورت انیمیشن موجب می شود که مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.

ساخت انیمشین معماری

انیمیشن معماری به فیلم کوتاهی گفته می شود که با استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهایی، انیمیشن معماری مثل تری دی مکس، لومیون و ... ساخته می شود و سپس از یک موتور رندر مثل کرونا استفاده می شود تا ساختمان مورد نظر را در کنار مناظر طبیعی نشان دهد. در موارد جزئی تر از حرکت انسان ها و خودروها نیز استفاده می شود. بر خلاف ارائه های معمولی که برای معماری انجام می شود. انیمیشن معماری حاصل تصویر از یک جهت نیست بلکه مجموعه ی زیادی از تصاویر از جهت های مختلف تشکیل دهنده ی آن هستند.

زمانی که ساخت انیمیشن معماری تمام می شود، شباهت بسیار زیادی به یک فیلم تولید شده ی واقعی خواهد داشت و تنها تفاوت آن این است که تصاویری که تولید شده اند طبیعی نیستند و در برخی موارد نیز کامپیوتر جزئیات بیشتری را به صحنه اضافه می کند که در انتقال بهتر مفاهیم بسیار کاربردی است. همه ی این موارد موجب می شود که طراحان و صاحبان پروژه نگاهی واقع بینانه تر به پروژه ی در دست اجرا داشته باشند.

انیمیشن در معماری 

ساخت انیمشین معماری با تردی مکس

یکی از مهم ترین نرم افزارهایی که در ساخت انیمشین معماری از آن استفاده می شود، نرم افزار تری دی مکس است. تریدی مکس از نرم افزارهای قدرتمند در این زمینه محسوب می شود. با استفاده از این نرم افزار از امکانات بسیاری به منظور حرکت کاراکتر دوربین و سایر آبجکت ها می توان استفاده کرد و در کنار آن امکان نصب و ارائه ی موتور رندرهای قدرتمندی نیز بر روی نرم افزار وجود دارد که می توان خروجی های بسیار با کیفیت را گرفت.

انیمیشن در معماری 

نقاط قوت تری دی مکس در انیمشین معماری

  • می توان جلوه های ویژه سینمایی ایجاد کرد.
  • امکان حرکت دوربین ها به صورت آزاد وجود دارد.
  • تمامی کاراکترها از جمله انسان ها و حیوانات را به راحتی می توان حرکت داد.
  • امکان اضافه کردن موسیقی وجود دارد.
  • انواع نورها را می توان اضافه و ویرایش کرد.
  • لایه بندی های انیمیشن و مدل های صحنه را می توان ایجاد کرد.
  • دوربین تری دی مکس را می توان با دوربین طبیعی و واقعی تطبیق داد.

ساخت انیمشین معماری با لومیون

یکی از موثرترین نرم افزارهایی که در ساخت انیمشین معماری از آن استفاده می شود، نرم افزار لومیون است. از آنجا که استفاده از این نرم افزار روز به روز در حال گسترش است، بسیاری از کسانی که در زمینه ی معماری فعال هستند به دنبال این می باشند که کار با نرم افزار لومیون را یاد بگیرند. از جمله دلایل محبوبیت این نرم افزار می توانیم به امکانات کاربردی بسیار آن، سادگی، متریال دهی، توانایی نورپردازی و ... اشاره کنیم. با استفاده ار این نرم افزار به راحتی می توان مدل های ساده و خام را با جلوه های خاص تکمیل کرد.

انیمیشن در معماری