معماری

انجام پروژه معماری

معماری

انجام پروژه معماری

انواع پرسپکتیو در معماری

انواع پرسپکتیو در معماری

پرسپکتیو به دید سه بعدی از احجام مختلف اطلاق می شود که با توجه به دیدهای مختلف، می تواند متفاوت باشد. این موضوع یکی از مهم ترین عناصری بود که در رنسانس باعث به وجود آمدن تفاوت در هنرهای مختلف مانند نقاشی، معماری و ... شد. در هر پروژه معماری استفاده از پرسپکتیو بخش مهمی از مسئله و ارائه طرح است.

پرسپکتیو

 در لغت به معنای عمق نمایی است و دید بسیار نزدیکی از بنا به مخاطب ارائه می کند. پرسپکتیو توسط برنولوسکی ایجاد شده و توسط آلبرتی گسترش داده شد.

اجزا و مفاهیم مهم

  • نقطه گریز

این نقطه مکانی است روی خط افق و در بی نهایت که کلیه خطوط به موازات محوری به این نقطه یا این نقاط می رسند.

  • خط افق

این خط فرضی، خطی است که در آن زمین و آسمان از هم جدا می شوند. این خط در تراز بی نهایت قرار دارد.

  • خط عمود

این خط زاویه دید ناظر را با توجه به محل ایستادن مشخص می نماید.

پرسپکتیو در معماری 

تقسیم بندی دید ها

  • دید ناظر

در این نوع پرسپکتیو، نحوه رسم کردن و دید به گونه ای است که گویا فردی در مقابل یا زاویه ای نسبت به آن قرار گرفته است و به آن نگاه می کند.از این دید بیشتر برای ساختن تجربه مشابه در واقعیت استفاده می شود.

  • دید پرنده

دید پرنده به دید از بالا تر به حجم مورد نظر اطلاق می شود. در این پرسپکتیو، گویا پرنده ای به حجم می نگرد. از این دید بیشتر برای نمایش کلیات حجم و نحوه قرارگیری آن استفاده می شود.

  • دید از پایین(مورچه)

در این دید حجم از دیدی پایین تر از حالت معمولی مشاهده می شود. از این دید بیشتر برای نمایش دادن جزئیات استفاده می گردد.

انواع پرسپکتیو

در این تصویر یک نقطه گریز روی صفحه قرار دارد و تمام خط ها به جز خط های عمودی به این نقطه می رسند. پرسپکتیو یک نقطه ای را در میان ریل های قطار که به سمت افق می روند، میان خیابانی که طرفین آن درخت یا تیر برق قرار گرفته اند، می توانید تجربه کنید. با توجه به نحوه قرار گیری نقطه گریز در بالا یا پایین صفحه می توان متوجه شد که تصویر دید منظر، دید پرنده یا دید ناظر است.

در پرسپکتیو دو نقطه ای، مشابه نامی که دارد دو نقطه گریز وجود دارد. در این نوع تصویر سه نوع خط وجود دارد. خطوط عمودی، خطوط منتهی به نقطه گریز اول و خطوطی که به نقطه گریز دوم ختم می شود. این نوع تصویر، بیشتر برای نمایش دادن حجم ها استفاده می شود زیرا زیبایی بیشتری دارد و واقعیت احجام را بیان می کند.

اگر در تصاویر دو نقطه ای محورهای x و y با خط افق زاویه 30 درجه بسازند این تصویر، ایزومتریک نامیده می شود.

اگر محورهای x و y نسبت به خط افق زوایای 7 و 42 درجه بگیرند، این تصویر، دی متریک است.

اگر محورهای x و y نسبت به خط افق زوایای 45-45 درجه بگیرند یا اگر زوایای 30 و 60 نسبت به افق بگیرند، این تصویر، پلان ابلیک یا موازی مایل است.

در این نوع تصویر، سه نوع خط وجود دارد. دو خط که مانند ترسیم دو نقطه ای به نقاط گریز کناری می روند و خطوط سوم به نقطه ی گریز موجود در صفحه عمودی می رسند. این نوع تصاویر معمولا برای ترسیم آسمان خراش ها استفاده می شود.

 

 

آشنایی با اصول طراحی نمای ساختمان

اصول طراحی نمای ساختمان

نمای هر ساختمان اولین قسمتی است که بیننده آن را خواهد دید و با آن ارتباط برقرار می کند، از این رو طراحی نما باید به صورت اصولی و با ارزش باشد. طراحی نما باید طوری باشد که تأثیر خوبی بگذارد و مخاطب به آن جذب شود، در این مقاله نیز به بررسی اصول طراحی نما و نکات آن در ساختمان ها خواهیم پرداخت. 

طراحی نما

از آنجا که نمای هر ساختمان از اجزایی است که مهم به شمار می آید باید طراحی نما را به گونه ای انجام داد که هم از محیط داخلی نسبت به فضای بیرونی محافظت به عمل آورد و هم ارتباط بین فضای خارجی و داخلی ساختمان پدید آورد. هر ساختان را می توان جزئی از فضای شهری محسوب کرد از این رو زشتی و زیبایی آن نیز مهم است و باید شخصیت و اعتبار آن را با طراحی اصولی حفظ نمود. تنها با یک طراحی نمای خوب و اصولی است که در این امر می توان موفق بود. در صورتی که قصد دارید طراحی نما را انجام دهید از طریق تماس با مشاوران ما راهنمایی های لازم را دریافت خواهید کرد و از خدمات ما بهره مند خواهید شد.

9"]طراحی نما 

طراحی اصولی نمای ساختمان

یک پروژه معماری در رابطه با ساختمان، طراحی نمای آن است که باید اصولی و استاندارد انجام گیرد. برای طراحی نما به صورت اصولی باید به نکاتی توجه داشت که یکی از آن ها استفاده از متریال هایی متناسب است که سبب ایجاد هماهنگی در تمام بخش های ساختمان شود. تنوع رنگ نیز در نما از اهمیت برخوردار است و باید مصالح مناسبی برای این منظور به کار برد. دیتیل های اجرایی باید به صورت مناسبی انتخاب شوند ،که کار حرفه ای تر انجام شود. طراحی نما به صورت اصولی سبب می شود ساختمان ضمن داشتن تفاوت نسبت به ساختمان های کناری به نوعی با آن ها هماهنگ باشد، اما به صورت کلی باید از ساختمان های دیگر شاخص تر و جذاب تر باشد. برای طراحی اصولی نمای ساختمان بهتر است ابتدا بافت و فرهنگ منطقه مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید و از هنر معماری برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب بهره ببرید. طراحی اصولی نما را به گونه ای می توان انجام داد که کاربری های مختلف آن شاخص تر شود که این کار با به کارگیری مصالح مختلف امکان پذیر خواهد بود اما باید در نظر داشته باشید که با این کار نما شلوغ نشود و کارایی آن با ابهام رو به رو نشود. 

سادگی نما و نورپردازی آن از نکات طراحی اصولی

نورپردازی نمای ساختمان بسیار مهم است و سبب جلب توجه بیشتر آن خواهد شد. با نورپردازی مناسب ساختمان حتی در شب نیز حالت زنده و پویایی خواهد داشت. نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که این نورپردازی زننده نباشد و به گونه ای باشد که نشان دهنده نمای ساختمان باشد. در طراحی نما باید به ساده بودن آن نیز توجه داشت و بیش از اندازه از مصالح متنوع استفاده نکرد زیرا خوانا بودن نمای ساختمان را از بین می برد که اصل مهمی در طراحی نما به صورت اصولی می باشد. تأثیرگذاری نمای ساختان با تک رنگ بودن آن بیشتر خواهد شد، در این نوع طراحی باید در تمام بخش های ساختمان تنها از یک موتیف استفاده نمود و سعی کرد که یکنواختی بصری آن را کاهش داد.

طراحی نما 

 

راندو در معماری

راندو در معماری

راندو یکی از پروسه هایی است که کاربرد فراوانی در معماری دارد. تمامی اهالی معماری و عمران و تمامی علاقه مندان به مباحث هنر معماری می بایست با این کار آشنایی کافی داشته باشند. در این مطلب در این باره به شما اطلاعاتی ارائه خواهیم داد.

تعریف راندو

محور راندو برقراری ارتباط با مخاطب است. راندو در طراحی های مربوط به معماری عبارت است از به کاری گیری مجموعه ای از افکت ها و عناصر که فضای طراحی شده را برای بیننده باور پذیرتر می سازد. مثلاً به فراخور فضای طراحی شده، قرار دادن درختان یا انسان ها و یا نورپردازی ها و ایجاد سایه روشن های منطقی و عناصر این چنینی کارهایی است که برای راندو کردن می توان انجام داد. به این ترتیب،ارائه ی تکمیلی طرح و محصول نهایی طراحی معماری صورت خواهد گرفت؛ به شکلی که به برقراری ارتباط بهتر مخاطب با طرح بیانجامد. ویژگی های اقلیمی، بومی و فرهنگی با راندو قابل ارائه به مخاطب است.

شاید گمان شود این یک کار حاشیه ای و بی اهمیت است؛ اما توصیه می کنیم از تأثیر آن غافل نباشید. معماری در پیوند ناگسستنی با زندگی انسان هاست. بنابراین لازم است در طراحی های معماری از این عناصر استفاده شود تا کارایی طرح را در بهبود شرایط زندگی و کار انسان ها به خوبی نشان دهد. این تکنیک کمک می کند که مخاطب بهتر خود را در فضای طراحی قرار دهد و درک بهتر، صحیح تر و روشن تری از طراحی شما داشته باشد. روح و پویایی در معماری بسیار وابسته به این تکنیک است.

0"]راندو 

ابزارهای راندو

ابزارهای راندو در  یک پروژه معماری، شامل ابزارهای دستی و کامپیوتری است. می توان با ساده ترین ابزارهای دستی آن را انجام داد. مثلاً با ماژیک یا با اقسام مداد و مداد رنگی می توانید بهترین طرح های پایانی را ایجاد کنید و فضای طراحی شده ی خود را برای مخاطب کامل تر نمایید. شما می توانید در فضاهای طراحی شده ی خود بسته به نوع فضا و اقلیم یا شرایطی که قرار است این طراحی در آن اجرا شود، عناصر طبیعی مثل فضای سبز، یا عناصر زندگی انسانی مثل آدم ها، وسایل مورد استفاده ی آدم ها، ماشین ها و غیره را اجرا نمایید.

همچنین امروزه می توانید از ابزارهای کامپیوتری برای این کار کمک بگیرید. بسیاری از طراحی های دستی معماری امروزه جای خود را به طراحی های کامپیوتری داده اند. بسیاری از نرم افزارها به شما کمک می کنند که طراحی های خود را به شکل دقیق تر و بی نقص تر به انجام برسانید. پلاگین ها و نرم افزارهایی مثل نرم افزارهای آرشیکد، اتوکد،  پلاگین وی ری و پلاگین های تری دی مکس می توانند شما را در انجام هر چه بهتر این تکنیک یاری رسانند.

cراندو 

نکاتی ظریف درباره ی راندو

چنانچه از مبتدیان اهل هنر و معماری هستید، ضمن خوشحالی از حضور شما در جمع هنرمندان و معماران به نکاتی اشاره می کنیم که قطعا ً برای شما مفید خواهد بود.

تا حد امکان در هنگام راندو کردن از خودکار، خط کش، مداد و پاک کن بپرهیزید. از خراب شدن کار نترسید؛ اگر خراب شود دوباره خواهید کشید! تلاش کنید برای رسم خط های معماری فقط از خودنویس استفاده نمایید. اینکه کار را ابتدا با مداد انجام دهید و سپس با خودنویس تکمیل کنید نیز راهکار درستی نیست و اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد. این قدر محتاط نباشید! ارائه ی یک کار زیبا به تمام این دردسرها می ارزد. در ابتدا برای انجام کار، از ماژیک استفاده کنید تا کار با ماژیک برایتان به مرور آسان تر شود. همچنین در ابتدای کار بهتر است ماژیک سیاه را به کار بگیرید. توصیه ی آخر این است که از ایجاد رنگ های زیاد و اغراق آمیز بپرهیزید. چگونگی دقیق تر این کار، اصلاً آموزشی نیست؛ بلکه هر کس بر مبنای ذهن، تخیل و خلاقیت خود این کار را انجام می دهد.